Studiekreds: Spørgsmålet om mennesket og det gode liv.

Etik handler om, hvad det gode liv er, og etiske overvejelser retter sig imod, hvordan vi tager hensyn til andre og ikke kun have blik for egne behov. Tanker om det gode liv findes mange steder i vores kulturhistorie. Det kan udtrykkes som en bestræbelse; målsætninger man bør stræbe mod. Det vil sige dyder, hvor mennesker rettes mod det gode liv. Etik kan også udtrykkes som pligter, som byder mennesker, hvad det gode liv formaner.

Efterårets studiekreds forfølger tanker om etiske og eksistentielle overvejelser om menneskelivet. En samtale om etik som et liv med dyder, der må følges, og pligter, som skal overholdes. Vi vil undervejs sammen læse korte tekstuddrag af Aristoteles, I. Kant, S. Kierkegaard og K. E. Løgstrup. Det er alle tænkere, der på hver deres måde overvejer, hvordan dyder og forpligtelser danner veje til det gode liv. Disse tekster læses mest som afsæt til en fælles diskussion om, hvordan etik og det gode liv erfares i vores liv med andre.

Alle er velkommen og deltagere i studiekredsen kan afhente tekstsamlingen på kirkekontoret eller få dem elektronisk tilsendt.

Vi mødes følgende tirsdage 10. sep., 8. okt., 29. okt. og 3. dec. 2024.
Alle dage mødes vi kl. 19-21 i Domkirkens Hus.

Tilmelding og yderligere information:
Jakob Ulrik Hansen, juh@km.dk, tlf. 71705599