Privatlivspolitik

HELSINGØR DOMKIRKES PERSONDATAPOLITIK FOR BESKYTTELSE AF PERSONOPLYSNINGER
Vi har opdateret vores privatlivspolitik. Privatlivspolitikken træder i kraft d. 1. oktober 2021. I den nye privatlivspolitik fremgår det tydeligt, hvilke personoplysninger vi indsamler, hvorfor de indsamles, og i hvor lang tid de opbevares. Ligeledes kan du i privatlivspolitikken læse mere om dine rettigheder, hvordan du gør indsigelse, eller hvordan du søger indsigt i dine personoplysninger. Helsingør Domsogn behandler persondata i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen, som kræver at personlige oplysninger opbevares sikkert og fortroligt.

FORMÅL FOR INDSAMLING OG BRUG AF PERSONOPLYSNINGER
Personoplysninger er alle slags data, der kan bruges til at identificere personer, herunder men ikke begrænset til for-, mellem- og efternavn, alder, køn, stilling, privatadresse eller anden fysisk adresse, e-mailadresse eller andre kontaktoplysninger, uanset om det vedrører vedkommendes private bopæl eller arbejdsplads. Når du benytter vores hjemmeside, indsamler og behandler vi en række sådanne informationer.
Indsamling af personoplysninger i Helsingør Domsogn sker kun efter personligt samtykke, som skal afgives for eksempel ved tilmelding til sognets aktiviteter eller til nyhedsbreve. Oplysningerne bruges ikke til andre formål, medmindre der er givet samtykke til det.
Vi indsamler og behandler typisk følgende typer af oplysninger i det omfang, du selv giver eksplicit samtykke hertil: Navn, telefonnummer, e-mail, adresse og kirkelige handling, så vi kan levere de services, du har efterspurgt, som f.eks. at fremsende et nyhedsbrev eller tilmelding til en aktivitet eller en kirkelig handling.
Ved tilmelding til en kirkelig handling giver du samtykke til, at dine personoplysninger bliver behandlet af de dataansvarlige, og at oplysningerne kan videregives til præsterne i det sogn, du ønsker den kirkelige handling.

HELSINGØR DOMSOGNS DATAANSVARLIGE
Den dataansvarlige er Helsingør Domsogns Menighedsråd, Sct. Olaigade 51, 3000 Helsingør. Den dataansvarlige er ansvarlig for, at personoplysninger behandles og opbevares på forsvarlig vis.

AFTALER MED DATABEHANDLERE
Helsingør Domsogn har databehandleraftaler med følgende virksomheder, der professionelt og i henhold til Databeskyttelsesforordningen behandler og opbevarer personlige oplysninger på Domsognets vegne:

• Church Desk (vedrørende hjemmeside, kalender, nyhedsbreve og tilmeldingssystem)

SIKKERHEDSFORANSTALTNINGER
Oplysningerne opbevares i det tidsrum, der er tilladt i henhold til lovgivningen, og vi sletter dem, når de ikke længere er nødvendige. Perioden afhænger af karakteren af oplysningen og baggrunden for opbevaring. Det er derfor ikke muligt at angive en generel tidsramme for, hvornår informationer slettes.

ADGANG TIL OPLYSNINGER, INDSIGT OG KLAGER
Helsingør Domsogn er ansvarlig for behandlingen af persondata. Du kan altid ændre i dine oplysninger eller framelde dig vores nyhedsbrev eller anden kommunikationsform, fx. invitationer til vores arrangementer.
Du kan få oplyst, hvilke oplysninger vi har registreret om dig samt hvilke personoplysninger vi behandler om dig. Hvis du ønsker at modtage en kopi af disse oplysninger, bedes du kontakte os på sanktolai.sognhelsingoer@km.dk

Du kan desuden til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger anvendes. Du kan også tilbagekalde dit samtykke til, at der bliver behandlet oplysninger om dig. Såfremt du ønsker alle data slettet, bedes du kontakte os på: sanktolai.sognhelsingoer.dk@km.dk

Når først alle data er slettede, kan disse ikke genskabes. Data, der kræves opbevaret ift. Lovgivning, kan ikke slettes på anmodning.
Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, har du også mulighed for at tage kontakt til Datatilsynet.

ÆNDRINGER TIL DENNE SKRIVELSE
Vi forbeholder os ret til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. Senest opdateret 30.09.2021